— Journal articles [75]

All publications [306]

2024

Salaverría, R., & Martínez-Costa, M. P. (2024). Digital journalism in Spain: Technological, sociopolitical and economic factors as drivers of media evolution. Journalism, 25(5), Special Issue: Digital News Histories in Europe: 1050-1069. DOI:10.1177/14648849231170519

Trillo-Domínguez, M., Salaverría, R., Codina, L. & De-Moya-Anegón, F. (2024). Digital reputation indicator: a webometric approach for a global ranking of digital media. Journalism. Online First. DOI:10.1177/14648849241237647

Garde-Eransus, E., & Salaverría, R. (2024). “Unproductive and parasitic”:  Pragmalinguistic analysis of immigration-related disinformation in Spanish pseudo-media. Medijske Studije / Media Studies, 15(27). [Upcoming]

Larraz, I., Salaverría, R., & Serrano, J. (2024). The automation of fact-checking: An etnographic approach to newsrooms. Medijske Studije / Media Studies, 15(27). [Upcoming]

Apablaza-Campos, A., Wilches Tinjacá, J. A., & Salaverría, R. (2024). Inteligencia artificial para la generación de contenidos periodísticos en Iberoamérica: percepciones, desafíos y proyecciones regionales. BiD: Textos Universitarios de Biblioteconomía y Documentación. [Upcoming]

Apablaza-Campos, A., Wilches Tinjacá, J. A., & Salaverría, R. (2024). Inteligencia artificial para la generación de contenidos periodísticos en Iberoamérica: percepciones, desafíos y proyecciones regionales. BiD: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació. [Upcoming]

2023

Sádaba, C., Salaverría, R., & Bringué-Sala, X. (2023). Overcoming the Age Barrier: Improving Older Adults’ Detection of Political Disinformation with Media Literacy. Media and Communication, 11(4), 113-123. DOI:10.17645/mac.v11i4.7090

Salaverría, R., & Cardoso, G. (2023). Future of disinformation studies: emerging research fields. Profesional de la información, v. 32, n. 5, e320525. DOI:10.3145/epi.2023.sep.25

Trillo-Domínguez, M., Salaverría, R., Codina, L. & De-Moya-Anegón, F. (2023). SCImago Media Rankings (SMR): situation and evolution of the digital reputation of the media worldwide. Profesional de la información, v. 32, n. 5, e320521. DOI:10.3145/epi.2023.sep.21

Sádaba, C., Salaverría, R., & Bringué-Sala, X. (2023). How to teach the elderly to detect disinformation: a training experiment with WhatsApp. Profesional de la información, 32(5), e320504. DOI:10.3145/epi.2023.sep.04

Sádaba, C., & Salaverría, R. (2023). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 17-33. DOI:10.4185/RLCS-2023-1552

Salaverría, R., & Sádaba, C. (2023). The never-ending challenge: Exploring the renewed impact of digital technologies on journalismAnàlisi, 68, 3-6. DOI:10.5565/rev/analisi.3657

Negredo, S., Sánchez-García, P., Amoedo-Casais, A., Martínez-Costa, M. P., & Salaverría, R. (2023). Quantifying digital-native and legacy, national and local news websites in Spain, their topic scope and platformsAnàlisi, 68, 81-96. DOI:10.5565/rev/analisi.3542

Philippe, O., Buslón, N., Puig, O., Saby, D., Rementeria, M. J., & Salaverría, R. (2023, July 27). Impact of socio-demographic factors and media consumption patterns on the ability to distinguish legitimate news from misinformation on COVID-19. SocArXiv, 27 July 2023.

2022

González Tosat, C., de Lima Santos, M. F., Sádaba, C., & Salaverría, R. (2022). Looking for the secret formula: how branded content shapes digital-native media’s revenue streams. Observatorio (OBS*), 16(4), 1-22.

Martínez-Costa, M. P., López Pan, F., Buslón, N., & Salaverría, R. (2022). Nobody-fools-me perception: Influence of age and education on the overconfidence of spotting disinformation. Journalism Practice. DOI:10.1080/17512786.2022.2135128

Masip, P., López-García, X., Díaz-Noci, J., Palomo, B. Salaverría, R., & Meso-Ayerdi, K. (2022). Pasado, presente y futuro de la enseñanza universitariadel ciberperiodismo: métodos y tendenciasProfesional de la información. 31(1). DOI:10.3145/epi.2022.ene.01

León, B., Martínez-Costa, M. P., Salaverría, R., López-Goñi, I. (2022). Health and science-related disinformation on COVID-19: A content analysis of hoaxes identified by fact-checkers in Spain. PLOS ONE, 17(4), e0265995. DOI:10.1371/journal.pone.026599

León, B., López-Goñi, I., & Salaverría, R. (2022). The Covid-19 catastrophe: a science communication mess? Church, Communication and Culture, 7, 6-22. doi:10.1080/23753234.2022.2031236

Sangil, L., Salaverría, R., & Pérez-Latre, F. J. (2022). La configuración de elmundo.es en la estrategia digital de Unidad Editorial (1996-2021)Historia y Comunicación Social, 27(1), 175-185. DOI:10.5209/hics.81585

Salaverría, R., & Martínez-Costa, M. del P. (2022). PresentaciónEspejo de Monografías de Comunicación Social, (7), 13–17. DOI:10.52495/pres.emcs.7.p92

Salaverría, R. (2022). Capítulo 1. Veinticinco años de evolución del ecosistema periodístico digital en EspañaEspejo de Monografías de Comunicación Social, (7), 21–31. DOI:10.52495/c1.emcs.7.p92

2021

Salaverría, R., Martínez-Costa, M. del P., Breiner, J. G., Negredo Bruna, S., Negreira Rey, M. C., & Jimeno, M. Á. (2021). Capítulo 1. El mapa de los cibermedios en España. Espejo de Monografías de Comunicación Social, (3), 25-49. doi:10.52495/c1.emcs.3.p73

Martínez-Costa, M. P., Salaverría, R., & Breiner, J. G. (2021). Capítulo 10. El ecosistema que viene. Espejo de Monografías de Comunicación Social, (3), 225-240. doi:10.52495/c10.emcs.3.p73

de-Lima-Santos, M.-F., & Salaverría, R. (2021). From data journalism to artificial intelligence: Challenges faced by La Nación in implementing computer vision in news reporting. Palabra Clave, 24(3), e2437. DOI:10.5294/pacla.2021.24.3.7

2020

Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I., Erviti, M.-C. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la COVID-19. El Profesional de la Información, 29(3): e290315. doi:10.3145/epi.2020.may.15

Salaverría, R. (2020). Exploring Digital Native News Media. Media and Communication, 8(2): 1-4. doi:10.17645/mac.v8i2.3044

Negredo, S., Martínez-Costa, M. P., Breiner, J., & Salaverría, R. (2020). Journalism Expands in Spite of the Crisis: Digital-Native News Media in Spain. Media and Communication, 8(2): 73-85. doi:10.17645/mac.v8i2.2738

Harlow, S., Kilgo, D. K., Salaverría, R., & García-Perdomo, V. (2020). Is the Whole World Watching? Building a Typology of Protest Coverage on Social Media from Around the World. Journalism Studies. doi:10.1080/1461670X.2020.1776144

Salaverría, R., & Costa, C. (2020). O jornalismo é tautológico! Pois é um fazer que contém em si todos os significados. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 43(1): 193-200. doi:10.1590/1809-58442020110

2019

Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article, El Profesional de la Información, 28(1), e280101. doi:10.3145/epi.2019.ene.01

[En español: Periodismo digital: 25 años de investigación. Artículo de revisión]

Sánchez-García, P., & Salaverría, R. (2019). Multimedia news storytelling: Semiotic-narratological foundations, El Profesional de la Información, 28(3), e280303. doi:10.3145/epi.2019.may.03 [En español: Narrativa periodística multimedia: fundamentos semiótico-narratológicos]

Appelgren, E., & Salaverría, R. (2019). Interactuando sin aportar: el infructuoso crowdsourcing periodístico en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2): 639-655. doi:10.5209/esmp.64792

Menke, M., Kinnebrock, S., Kretzschmar, S., Aichberger, I., Broersma, M., Hummel, R., Kirchhoff, S., Prandner, D., Ribeiro, N., & Salaverría, R. (2019). Insights from a Comparative Study into Convergence Culture in European Newsrooms. Journalism Practice , 13(8): 946-950. doi:10.1080/17512786.2019.1642133

Arza-Otano, A., & Salaverría, R. (2019). Playing with readers’ expectations: Typology of predictive infographics in digital media. MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación., 5: 188-2011. doi:10.6035/MonTI.2019.ne5.8

Cabrera, M., Codina, L., & Salaverría, R. (2019). Qué son y qué no son los nuevos medios: 70 visiones de expertos hispanos. Revista Latina de Comunicación Social, 74: 1506-1520. (ISSN: 1138-5820)

[In English: What is new media? The views of 70 Hispanic experts]

2018

Appelgren, E., & Salaverría, R. (2018). The promise of the transparency culture. A comparative study of access to public data in Spanish and Swedish newsrooms. Journalism Practice, 12(8): 986-999. doi:10.1080/17512786.2018.1511823

Salaverría, R., Martínez-Costa, M. P., & Breiner, J. (2018). Mapa de los cibermedios de España en 2018: análisis cuantitativo. Revista Latina de Comunicación Social, 73: 1034-1053. doi:10.4185/RLCS-2018-1295
(English: Map of digital news media in Spain in 2018: quantitative analysis)

Brown, D. K., & Harlow, S., García Perdomo, V. M., & Salaverría, R. (2018). From #Ferguson to #Ayotzinapa: Analyzing differences in domestic and foreign protest news shared on social media, Mass Communication & Society, 21(5): 606-630. doi:10.1080/15205436.2018.1469773 (ISSN: 1520-5436 [print], 1532-7825 [online])

García Perdomo, V. M., Salaverría, R., Kilgo, D., & Harlow, S. (2018). To share or not to share: Influence of news values and topics on social media, Journalism Studies, 19(8): 1180-1201. doi:10.1080/1461670X.2016.1265896 (ISSN: 1461-670X [print], 1469-9699 [online])

Menke, M., Kinnebrock, S., Kretzschmar, S., Aichberger, I., Broersma, M., Hummel, R., Kirchhoff, S., Prandner, D., Ribeiro, N., & Salaverría, R. (2018). Convergence culture in European newsrooms. Comparing editorial strategies for cross-media news production in six countries, Journalism Studies, 19(6): 881-904. doi:10.1080/1461670X.2016.1232175 (ISSN: 1461-670X [print], 1469-9699 [online])

Kilgo, D., Harlow, S., García Perdomo, V. M., & Salaverría, R. (2018). A new sensation? An international exploration of sensationalism and social media recommendations in online news publications, Journalism: Theory, Practice and Criticism, 19(11): 1497-1516. doi:10.1177/1464884916683549 (print ISSN: 1464-8849 | online ISSN: 1741-3001)

2017

Harlow, S., Salaverría, R., Kilgo, D., & García Perdomo, V. M. (2017). Protest Paradigm in Multimedia: Social Media Sharing of Coverage about the Crime of Ayotzinapa, Mexico, Journal of Communication, 67(3): 328-349. doi:10.1111/jcom.12296 (ISSN: 0021-9916 [print], 1460-2466 [online])

Salaverría, R. (2017). Tipología de los cibermedios periodísticos: bases teóricas para su clasificación [Typology of Digital News Media: Theoretical Bases for their Classification], Revista Mediterránea de Comunicación / Mediterranean Journal of Communication, 8(1): 19-32. doi:10.14198/MEDCOM2017.8.1.2 (ISSN: 1989-872X) [PDF Spanish / PDF English]

2016

Harlow, S., & Salaverría, R. (2016). Regenerating Journalism: Exploring the ‘Alternativeness’ and ‘Digital-ness’ of Online-Native Media in Latin America, Digital Journalism, 4(8): 1001-1019. doi:10.1080/21670811.2015.1135752 (ISSN: 2167-0811 [print], 2167-082X [online])

Salaverría, R. (2016). Redefinir al comunicador, El Profesional de la Información, 25(2), marzo-abril: 163-167. (ISSN: 1386-6710; ISSN-e: 1699-2407) DOI: 10.3145/epi.2016.mar.02

2015

Salaverría, R. (2015). Los labs como fórmula de innovación en los medios, El Profesional de la Información, 24(4), Nuevos medios II, julio-agosto: 397-404. (ISSN: 1386-6710; ISSN-e: 1699-2407)

Salaverría, R. (2015). Ideas para renovar la investigación sobre medios digitales, El Profesional de la Información, 24(3), Nuevos medios I, mayo-junio: 223-226. (ISSN: 1386-6710; ISSN-e: 1699-2407)

Salaverría, R. (2015). Mídia e jornalistas, um futuro em comum?, Parágrafo: Revista Científica de Comunicação Social da FIAM-FAAM, 3(1): 79-83. (ISSN: 2317-4919)

Ebrahimi, M., & Salaverría, R. (2015). Virtual identities of Muslim women: A case study of Iranian Facebook users, Observatorio (OBS*), 9(1), March: 159-170. (ISSN: 1646-5954)

2012

Salaverría, R. (2012). Medios y periodistas, ¿un futuro compartido?, Cuadernos Evoca, 7 (El futuro del periodismo): 11-14 . (ISSN: 2173-349X)

Salaverría, R. (2012). Extrema turbulencia en los medios en 2011, Anuario ThinkEPI, 6: 161-165.

2011

Salaverría, R. (2011). Online journalism meets the university: ideas for enhancing its teaching and research, Brazilian Journalism Research, 7(2): 137-152. DOI:10.25200/BJR.v7n2.2011.356 (ISSN: 1981-9854).

Salaverría, R. (2011). O ciberjornalismo encontra a universidade: ideias para melhorar o ensino e a pesquisa, Brazilian Journalism Research, 7(2): 141-157. DOI:10.25200/BJR.v7n2.2011.343 (ISSN: 1981-9854).

MacGregor, P., Balcytiene, A., Fortunati, L., Nuust, V., O’Sullivan, Roussou, N., Salaverría, R., & Sarrica, M. (2011). A Cross-regional Comparison of Selected European Newspaper journalists and their Evolving Attitudes and Beliefs about the Internet – including a single-country focus on the UK, Journalism: Theory, Practice and Criticism, 12(5): 627-646. DOI:10.1177/1464884910388231 (ISSN: 1464-8849)

2010

Meso Ayerdi, K., Díaz Noci, J., Larrondo Ureta, A., Salaverría, R., & Sádaba Chalezquer, C. (2010). Presencia y uso de internet en las redacciones de los diarios vascos y navarros, Mediatika: Cuadernos de Medios de comunicación, 12: 301-319. (ISSN: 1137-4462 ; ISSN-e: 1988-3935)

Sarrica, M., Fortunati, L., O’Sullivan, J., Balcytiene, A., MacGregor, P., Nuus, V., Roussou, N., Meso, K., Pereira, X., & De Luca, F. (2010). The Early Stages of the Integration of the Internet in EU Newsrooms, European Journal of Communication, 25(4): 413-422. [Colaboración en el diseño de la investigación y captura de datos.]

Masip, P., Díaz Noci, J., Domingo, D., & Salaverría, R. (2010). Investigación internacional sobre ciberperiodismo: hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia, El Profesional de la Información, 19(6): 568-576. (ISSN: 1386-6710; ISSN-e: 1699-2407)

2009

Fortunati, L., Sarrica, M., O’Sullivan, J., Balcytitene, A., Harro-Loit, H., MacGregor, P., Roussou, N., Salaverría, R., & De Luca, F. (2009). The Influence of the Internet on European Journalism, Journal of Computer-Mediated Communication, 14: 928-963.

2008

Van der Wurff, R., Lauf, E., Balcytiene, A., Fortunati, L., Holmberg, S., Paulussen, S., & Salaverría, R. (2008). Online Newspapers in Europe in 2003. Evolving towards complementarity, Communications. The European Journal of Communication Research, 33(4): 403-430. (ISSN: 0341-2059)

O’Sullivan, J., & Heinonen, A. (2008). Old values, new media, Journalism Practice, 2(3): 357-371. [Colaborador en el diseño del estudio y en la recogida de datos.]

Salaverría, R., & García Avilés, J. A. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo, Trípodos, 23: 31-47. (ISSN: 1138-3305; ISSN-e: 2340-5007)

2007

Salaverría, R. (2007). Construyendo un nuevo periodismo. Diez años de logros y retos en la prensa digital, Comunicação e Sociedade, 9-10: 129-137. DOI:10.17231/comsoc.9(2006).1161 (ISSN: 1645-2089)

Salaverría, R. (2007). Los diarios frente el reto digital, Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 97: 4-9. DOI:10.16921/chasqui.v0i97.402.g402 (ISSN-e: 1390-1079)

Díaz Noci, J., Meso, K., Larrondo Ureta, A., Salaverría Aliaga, R., & Sádaba Chalezquer, C. (2007). Presencia y uso de Internet en las redacciones de los diarios regionales vascos y navarros (I/II), Euskonews & Media, 383 (23/02/2007 – 02/03/2007).

Díaz Noci, J., Meso, K., Larrondo Ureta, A., Salaverría Aliaga, R., & Sádaba Chalezquer, C. (2007). Presencia y uso de Internet en las redacciones de los diarios regionales vascos y navarros (II/II), Euskonews & Media, 384 (02/03/2007 – 09/03/2007).

2005

Salaverría, R. (2005). An Immature Medium: Strengths and Weaknesses of Online Newspapers on September 11, Gazette: The International Journal for Communication Studies, 67(1): 69-86.

2004

Salaverría, R., Cores, R., Díaz Noci, J., Meso, K., & Larrondo, A. (2004). Evaluación de los ciberdiarios en las comunidades vasca y navarra, Comunicación y Sociedad, 17(1): 161-189.

Salaverría, R. (2004). Diseñando el lenguaje para el ciberperiodismo, Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 86: 38-45. (ISSN-e: 1390-1079)

2003

Salaverría, R. (2003). Convergencia de los medios, Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 81: 32-39. DOI:10.16921/chasqui.v0i81.1471 (ISSN-e: 1390-1079)

2001

Salaverría, R. (2001). Aproximación al concepto de multimedia desde los planos comunicativo e instrumental, Estudios sobre el mensaje periodístico, 7: 383-395. (ISSN 1134-1629; ISSN-e: 1988-2696)

2000

Salaverría, R. (2000). Claves del éxito de los diarios económicos españoles en Internet, El Profesional de la Información, 9(1-2): 26-30. (ISSN: 1386-6710; ISSN-e: 1699-2407)

1999

Salaverría, R. (1999). De la pirámide invertida al hipertexto: hacia nuevos estándares de redacción para los periódicos digitales, Novática, 142: 12-15. (ISSN: 0211-2124)

1997

Salaverría, R. (1997). Aproximación a los orígenes de la preceptiva sobre escritura periodística (1840-1940), Comunicación y Sociedad, 10(1): 61-94.

1994

Salaverría, R., & Hernández, R. (1994). Crónica del III Congreso de la Sociedad Española de Periodística, Estudios de Periodística, 3: 9-14.